Monday, October 4, 2010

JURNAL REFLEKSI : MINGGU 9

Kuliah minggu ke 9 ini lain daripada kuliah sebelumnya. Pada permulaan kuliah, kami telah berpeluang untuk menyaksikan demo daripada Dekan Fakulti Muzik sendiri yang mengetuai persembahan tersebut. Sangat menarik apabila saya telah berpeluang menyaksikan alat muzik tradisional yang begitu asing bagi saya dimainkan. Pelbagai alat yang dimainkan tetapi alat muzik rebab yang saya berasa tidak sabar untuk mereka persembahkan.

Persembahan yang dibuat selama lebih satu jam. Dekan Fakulti Muzik kemudian telah menceritakan pengalamannya sewaktu membuat lawatan dan persembahan di beberapa buah negara seperti Singapura dan Beijing. Saya tidak sangka bahawa seni muzik tradisional ini boleh mendapat tempat hinggakan ke luar negara. Sungguh membanggakan kerana saya adalah salah seorang pelajar yang telah mengikuti subjek seni muzik tradisional walaupun hanya subjek pengayaan diri sahaja.

Saya telah memasang angan-angan sekiranya saya diberikan peluang untuk menceburkan diri lebih cenderung dalam mempelajari seni muzik dan bagaimana alat-alat muzik tradisional dimainkan. Saya harap ssuatu hari nanti saya juga boleh bersama-sama dan mungkin menjadi salah seorang wakil Malaysia membuat persembahan yang membawa seni muzik tradisional di serata dunia.

Pembentangan pada minggu ini ialah berkaitan dengan Mak Yong. Walaupun saya agak kurang faham dengan penyampaian salah seorang pembentang, namun saya berasa kagum dengan kesungguhan mereka. Semua ahli pembentang adalah terdiri daripada kaum Cina. Berlaku sedikit masalah komunikasi penyampaian mereka. Namun semua itu tidak menjadi penghalang.





Saya ingin mengucapkan TAHNIAH kepada ahli pembentang kerana walaupun mereka adalah berbangsa Cina dan bumiputera, namun mereka berani untuk menyahut cabaran melaksanakan tugasan yang diamanahkan. Tajuk tugasan mereka ialah berkaitan dengan Mak Yong yang kebiasaanya seni ini dimainakan oleh orang-orang Melayu.

Bagi menarik perhatian dan tumpuan rakan sekelas, ahli pembentang telah memberi peluang kepada kami untuk melakukan sendiri demo bagaimana tarian mengadap rebab dimainkan. Satu peluang dan pengalaman berharga bagi kami semua kerana dapat mengiramakan sendiri bagaimana persembahan permulaan Mak Yong dimainkan.

Sama seperti seni tradisional lain, Mak Yong telah mengalami pembaharuan mengikut arus kemodenan. Dari segi pakaian Mak Yong telah mengalami perubahan mengikut fesyen moden.

Dari segi alat muzik pula, rebab memainkan peranan penting dan sangat dihormati. Ini dapat dibuktikan apabila permulaan tarian adalah dengan menghadap rebab.

Irama Mak Yong adalah mengikut gongngan iaitu gendang anak dan ibu. Hampir semua rentak muzik Mak Yong bertempo agak perlahan.

0 comments:

Post a Comment

 

Blog Pelajar Kumpulan A

Blog Pelajar Kumpulan B

Blog Pelajar Kumpulan C

SMP2252 AMIRUL Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template